Deze aanvoerproblemen, gecombineerd met stijgende grondstof-, transport- en energieprijzen hebben een grote impact op de economische groei. Het economisch herstel vertraagt en meer en meer bedrijven klagen over een moeizame bevoorrading en stijgende kosten.
In deze situatie neemt het risico op wanbetalingen toe. Hoe vermijdt u dat wanbetalingen de werking van uw KMO bemoeilijken?
1. Herken tijdig risico-signalen
Welke bedrijven zijn laattijdige betalers? U weet dat enkel van bedrijven met wie u samenwerkt. Maar een kredietverzekeraar weet meer. Veel meer. En kan dan ook sneller alarmerende signalen detecteren.
Die beschikt over betaalgegevens van miljoenen bedrijven wereldwijd. Deze databank - met real-time informatie - is gebaseerd op de meldingsplicht van de verzekerde klanten. Die zijn verplicht om laattijdige betalingen door te geven.
Zodra klanten melden dat een bedrijf laattijdig betaald heeft, worden automatisch processen opgestart om toekomstige wanbetalingen door hetzelfde bedrijf te vermijden bij nieuwe transacties. Beschouw het als een financiële Coyote-applicatie om wanbetaling te vermijden.
2. Reageer snel en adequaat op incidenten
Tijdig signalen herkennen, dat is altijd nuttig. Maar wat maakt een kredietverzekering juist op dit moment extra interessant? De constante monitoring én de acties die daaruit volgen.
Kredietverzekeraars monitoren tal van informatiebronnen. Daardoor kan men - niet alleen tijdens deze wereldwijde pandemie, maar ook bij andere macro-economische incidenten - zeer snel reageren. Zo kan de kredietverzekeraar de debiteur rechtstreeks contacteren om informatie (die niet publiek beschikbaar is) te verkrijgen over de gezondheid van zijn of haar bedrijf. Of er kan een incasso-procedure worden opgestart om de laattijdige betaling te recupereren.
Slaagt de kredietverzekeraar er niet in om het geld te recupereren? Geen zorg. Het verzekeringsmechanisme treedt in werking en u wordt alsnog vergoed voor de geleden schade. Dat gebeurt niet enkel wanneer de incasso-procedure zonder gevolg blijft. Het grootste gedeelte van onze dienstverlening speelt zich daarvóór af: de toegevoegde waarde van een kredietverzekeraar zit dus grotendeels in de processen voorafgaand aan de vergoeding.
3. Kredietadvies en incasso-diensten zónder verzekeringsgedeelte
Als eerste op de hoogte blijven van de gezondheid van uw klanten: in deze bijzondere economische context heeft u daar alle belang bij. Voorkomen, weet uw wel? Dat kan vandaag makkelijker dan ooit.
Sinds kort biedt een kredietverzekeraar als Coface kredietadvies en incasso-diensten aan zónder het verzekeringsgedeelte. Die oplossing biedt als laagdrempelige formule aan KMO’s een “pay-per-use”-abonnement dat kredietanalyse en incasso-expertise aanreikt op het ogenblik dat u dat nodig heeft.
Suyin Aerts, journaliste en ondernemer, praat verder over deze topics met Kris Degreef, ceo Coface BeLux.
Bekijk de podcast en vraag een gratis analyse van uw strategie door onze risicobeheerexperts voor een zorgeloos jaar 2022 !
Stuur een mail naar Academy.Belgium@coface.com of bel 02/404.01.11.