Wanneer een economisch tij keert, is het essentieel dat bedrijfsleiders nog steeds om zich heen kunnen kijken en de beschikbare kansen optimaal kunnen benutten. Wie een beperkte risicostrategie heeft, kan echter ter plaatse blijven trappelen terwijl de concurrentie vooruitgang boekt.

Bedrijven met een starre benadering van kredietbeheer kunnen zich in een zelfopgelegd keurslijf bevinden: niet in staat om concurrerende kredietvoorwaarden te bieden om nieuwe klanten binnen te halen; terughoudend om te veel van het eigen werkkapitaal in te zetten voor nieuwe projecten in het geval ze door een financiële tegenslag worden getroffen; en uiteindelijk een relatief onaantrekkelijk vooruitzicht voor financiers.

Elk bedrijf is anders, maar hier zijn een paar vragen waarmee u rekening moet houden bij het beoordelen van uw strategie voor kredietbeheer en of ze u voldoende manoeuvreerruimte biedt.

Legt uw strategie voor kredietbeheer uw werkkapitaal vast?

Veel bedrijven kiezen ervoor om hun eigen financiële buffer te creëren en zichzelf te verzekeren tegen insolventie van klanten en andere mogelijke gebeurtenissen. Hoewel zo geen verzekeringspremies moeten worden betaald, is het nadeel dat geld vastligt dat beter kan worden gebruikt.

Is uw strategie realistisch?

Veel bedrijven kiezen ervoor om hun eigen financiële buffer te creëren en zichzelf te verzekeren tegen insolventie van klanten en andere mogelijke gebeurtenissen. Hoewel zo geen verzekeringspremies moeten worden betaald, is het nadeel dat geld vastligt dat beter kan worden gebruikt.

Is ze waar voor uw geld?

Handelsfinancieringsopties, die een verzekeringselement omvatten, bieden een zekere mate van zekerheid – maar tegen een prijs – dus het is belangrijk om de financiële kosten te begrijpen en een volledig geïnformeerde beslissing te nemen.

Bedrijven kunnen bijvoorbeeld hun facturen verkopen aan een factoringdienst, die doorgaans 80-90% van de waarde voorschiet en het risico van niet-betaling op zich neemt. Door deze versnelde betaling is de cashflowpositie van het bedrijf stabieler, wat een betere planning mogelijk maakt. Naast een deel van de factuurwaarde zal het echter nodig zijn om servicekosten te betalen die meestal een deel van de omzet zijn. Kredietbrieven kunnen ook een handig hulpmiddel voor kredietbeheer zijn bij internationale handel, maar banken zullen in ruil voor deze service meestal zowel zekerheid als een vergoeding vragen. Kredietverzekering is altijd een meer flexibele en kosteneffectieve oplossing.

Doet ze genoeg?

Een strategie voor kredietbeheer moet de risico's die een bedrijf loopt effectief beperken. Hoewel een kredietbrief een zekere bescherming biedt, is hij alleen van toepassing op internationale handel en beperkt tot één klant, wat betekent dat voor elke nieuwe klant een nieuwe brief vereist is. Evenzo biedt de verzekering die door factoringdiensten wordt aangeboden, bescherming in geval van insolventie van klanten, maar in tegenstelling tot kredietverzekeringen is er geen mogelijkheid om andere risico's te dekken, zoals late betaling, betwiste schulden, politieke risico's, natuurrampen of risico's vóór verzending .

Ondersteunt ze de bedrijfsgroei?

Effectief kredietbeheer moet bedrijven in staat stellen om vanuit een sterke positie te handelen. Dankzij informatie over kredietrisico en betaling van kredietverzekeraars zoals Coface kunnen polishouders zich concentreren op hun meest winstgevende klanten en risicovolle zaken vermijden. Het is ook vermeldenswaard dat een kredietverzekering een bedrijf financieel veilig maakt en daarom aantrekkelijker voor financiers en investeerders, waardoor ze ook betere leenvoorwaarden kunnen krijgen.

Welke strategie is geschikt voor u?

Er is geen universele benadering voor kredietbeheer - besluitvormers van bedrijven moeten een aanpak vinden waarbij zij zich goed voelen en die geschikt is voor de risico's waar ze op hun markt mee te maken krijgen. Het leidende principe van elke strategie zou echter moeten zijn dat ze de vrijheid biedt om niet alleen met vertrouwen te handelen, maar u ook in staat stelt nieuwe kansen te grijpen.

Neem contact met ons op om te weten of een kredietverzekering voor uw bedrijf een haalbare optie is.

Elevate your 2024 Strategy

Verbeter uw risicobeheer om de ontwikkeling van uw bedrijf in 2024 te ondersteunen Ontvang uw risicoanalyse