In het bedrijfsleven zijn risico en beloning twee kanten van dezelfde medaille, en dat geldt vooral bij export. Maar hoewel u niet alle risico's kunt vermijden, kunt u ze wel minimaliseren en erop voorbereid zijn.

Bij Coface helpen we bedrijven al 75 jaar om hun handelsrisico's te beheersen en kunnen we dekking bieden in meer dan 200 landen. Al die ervaring en expertise is binnen handbereik zodra u een kredietverzekeringnemer bij Coface wordt. Als voorproefje zijn hier onze zeven essentiële tips om uw kredietrisico bij export te beheersen.

1. Graaf dieper dan websites en telefoonboeken

U hebt in ieder geval de volledige naam, het woonadres en het vestigingsadres nodig van de bedrijfsleider waarmee u te maken hebt. Houd er altijd rekening mee dat gewetenloze mensen heel gemakkelijk de illusie van een gerenommeerd bedrijf kunnen wekken. Zoek uit of het land een officiële registratie van bedrijven heeft, het equivalent van de Kruispuntbank voor Ondernemingen, en gebruik ze indien mogelijk.

2. Geloof geen referenties

De kans dat u ooit een negatieve transactie- of bankreferentie krijgt, is verbazingwekkend klein. Als iemand een slechte ervaring heeft gehad met het bedrijf in kwestie, dan komt u daar niet op deze manier achter.

3. Stel de lastige vraag

Wees grondig op alle mogelijke manieren. Vraag met aandrang naar de recentste bedrijfsrekeningen. Vraag om bewijs dat het bedrijf winstgevend werkt en geen schulden heeft. Er is alleen een probleem als ze iets te verbergen hebben.

4. Maak u geen zorgen als het bedrijf gebruik maakt van een factor

Steeds meer bedrijven gebruiken tegenwoordig een factor of “invoice discounter” om hun financiering veilig te stellen, dus dat hoeft niet per se een slecht teken te zijn.

5. Vertrouw op bewijs, niet op instinct

Zelfs als uw onderbuikgevoel is dat een nieuwe klant betrouwbaar is, wees dan alleen tevreden met hard bewijs. Daarom zijn de gezaghebbende en actuele kredietrapporten die Coface kan verstrekken aan 80 miljoen bedrijven wereldwijd zo'n belangrijke bron.

6. Aarzel niet om vooruitbetaling te vragen

De tijd om te beslissen om kredietvoorwaarden of een kredietlimiet aan een bedrijf te verlenen, is nadat het op tijd heeft betaald en niet eerder.

7. Een verhoogde kredietlimiet is een gunst, geen recht

U hebt meer bewijs van kredietwaardigheid nodig dan slechts een of twee prompte betalingen voordat u de kredietlimiet van een klant verlengt.

De duidelijke conclusie voor exporteurs is dat accurate en actuele informatie de sleutel tot succesvol debiteurenbeheer is. Hoe meer u over uw handelspartners weet, hoe kleiner het risico is wanneer u met hen in zee gaat. Als klant van Coface kredietverzekering hebt u gratis en onmiddellijk toegang tot onze ongeëvenaarde marktinformatie - bedrijfskredietrapporten, sectorrapporten, landenrapporten, beoordelingen van politieke risico’s, economische evaluaties... voortdurend bijgewerkt en altijd gezaghebbend. U weet meer, zodat u nog meer kunt groeien.

Elevate your 2024 Strategy

Verbeter uw risicobeheer om de ontwikkeling van uw bedrijf in 2024 te ondersteunen Ontvang uw risicoanalyse